ComfficientShare
Comfortable and efficient electric vehicle and charge point sharing for residential districts.
TEST SITE SELECTED
Among several suitable site candidates, we chose a residential neighborhood in Nymphenburg based on technical requirements and residents' interest in our project.
PARTICIPANTS FOUND
In July, we held an information evening on site in our residential neighborhood in Nymphenburg. As a result, we were able to convince nine households to participate in our project.
START PHASE 1: INITIAL MOBILITY BEHAVIOR RECORDING
Our first trial phase started at the end of September. In this phase, we installed a GPS receiver in all of our participants' private cars, which permanently records the vehicles' movements.
MILESTONE 1
Finally, the time had come - the MCube Cluster was able to meet with all employees and partners for the first time in presence above the roofs of Munich in the beautiful Vorhoelzer Forum of the TUM.
PARTICIPANTS SELECTED FOR PHASE 2
Based on the recorded mobility behavior and with the goal of obtaining as diverse a group of people as possible, we selected five households.
These will each receive an electric vehicle for the second testing period.
START PHASE 2: ELECTRIC VEHICLES HANDED OVER
Shortly before Christmas, we selected five households which each received an electric vehicle in the second trial phase. They will now use them privately for the next few months in exchange for their combustion engine.
INBETRIEBNAHME DER PRIVATEN LADEINFRA-STRUKTUR AM REALLABORSTANDORT
REGELFINDUNGSWORKSHOPS MIT DEN TEILNEHMENDEN FÜR DIE CARSHARING PHASE
START DER CARSHARING PHASE
ENDE DER CARSHARING PHASE UND DES REALLABORS
KOMFORTABLES UND EFFIZIENTES ELEKTROFAHRZEUG- UND LADEPUNKT-SHARING FÜR STÄDTISCHE WOHNVIERTEL
WAS HABEN WIR GEMACHT
In einem Reallabor haben wir ein innovatives Carsharing-Modell mit Elektrofahrzeugen getestet. Das Besondere: Nur ein geschlossener Kreis von Nachbar*innen teilte sich die Autos.
WIE HABEN WIR ES GEMACHT?
Über einen Zeitraum von 18 Monaten stellten wir fünf Elektroautos in der Tiefgarage eines Wohnblocks bereit. Die Teilnehmer*innen konnten die Fahrzeuge kostenfrei nutzen, mit Ausnahme der Ladekosten. Im Gegenzug verpflichteten sie sich, während des Projekts auf ihre privaten Fahrzeuge zu verzichten. Dank der kleinen Nutzergruppe blieb der Komfort des privaten Autos erhalten, während die Fahrzeuge effizienter genutzt wurden.
WARUM HABEN WIR ES GEMACHT?
In München werden viele Autos nur selten bewegt, während Parkplätze knapp sind. Unser Projekt „ComfficientShare“ erforschte, ob dieses Carsharing-Modell eine praktische Alternative zum eigenen Pkw bietet. Ziel war es, die Anzahl der Fahrzeuge zu reduzieren, ohne den Komfort zu beeinträchtigen. Gleichzeitig untersuchten wir, wie die Integration der Elektrofahrzeuge ins Stromnetz zur Senkung von Energiekosten und zur Glättung von Lastspitzen beitragen kann.
WO HABEN WIR ES GEMACHT?
Das Reallabor fand in einem Wohnblock mit über 280 Wohneinheiten in München-Nymphenburg statt. Der Wohnblock gehört dem Gemeinnützigen Wohnungsverein München 1899 e.V., mit dem wir eng zusammenarbeiteten.
bERICHTE UND pUBLIKATIONEN
- ZDFheute - Straße ohne Autos? Ein Modellprojekt in München polarisiert (ab Minute 2:35)
- ZEIT ONLINE - Carsharing: So lässt es sich vielleicht doch aufs eigene Auto verzichten
- 12th Symposium of the European Association for Research in Transportation 2024; Fachkonferenz; Vortrag über “Seasonal Trends and Sociodemographic Influences on Long-Distance Trips - A Case Study from Munich”
- Quantifying the State of the Art of Electric Powertrains in Battery Electric Vehicles: Comprehensive Analysis of the Tesla Model 3 on the Vehicle Level. Rosenberger et al. 2024. World Electric Vehicle Journal; Erkenntnisse zur Modellierung von Ladevorgängen für das Simulationsmodell des Projekts
- Battery pack diagnostics for electric vehicles: Transfer of differential voltage and incremental capacity analysis from cell to vehicle level. Bilfinger et al. 2024. eTransportation; Journal Paper zu Erkenntnissen zur Alterungsbestimmung auf Fahrzeuglevel, die dann auf die Fahrzeuge der Sharingflotte angewendet wurden
- Mobilität - kollektiv oder individuell? Eine Mobilitätsfolge von AGREE TO DISAGREE